Tag på bogferie

Tekst & Foto Christina Svendsen

I mange år har man hørt at boghandlere lider,  fordi folk slet ikke gider at læse bøger mere. Og hvis de gider, så køber de dem på nettet eller i Bilka i stedet. Men hvordan ser det ud, hvis man er en hel gammeldags bogelsker?

Lige nu er jeg i London til filmfestival og havde derfor slet ikke tænkt på en anden stor glæde som byen giver, nemlig de skønne boghandlere. Ikke et ondt ord om Bog & Idé, Arnold Busck og de andre fine boghandlere, der ligger rundt omkring i Danmark, men de kan altså ikke følge med, når man besøger den engelske hovedstad.

Når jeg får sneget mig ind i Foyles, Waterstones og Daunt Books, så kan der altså godt gå et par timer før jeg kommer ud igen. Det er nemlig steder, hvor folk ligefrem bare hænger ud. Foyles har en skøn café på toppen, hvor man kan nyde de nyindkøbte skatte og Waterstones ved Piccadilly har en bar på øverste etage, hvor man kan nyde udsigten med en lækker drink. hvor alting går utrolig stærkt, så virker der til at komme et behov for virkelige oplevelser

Samtidig er selve boghandlen indrettet med hyggelige hjørner og inspirerende udstillinger. Selvfølgelig ville en dansk boghandel i 5 etager med café på toppen måske have svært ved at klare sig i en by som Aalborg, og endda København, men jeg mener stadig vi kunne lære noget af de engelske. Her er indkøb gjort til en oplevelse, i stedet for bare at løbe ind og købe den nyeste krimi. Det kan man også, men der er en stor chance for, at man også kommer ud med andre inspirerende bøger.

Cafédelen er noget som for eksempel en boghandel i Aarhus har haft stor succes med, men endnu flere gør det herovre. Her er der plads til, at man sidder og arbejder blandt mange andre eller bare nyder en god kop kaffe til halvdelen af prisen i forhold til de hjemmelige opskruede priser.

En ting er sikkert. De fysiske butikker har svært ved at konkurrere på priser, så man skal gøre noget andet for at følge med. Men mon ikke vi er klar til det. I en verden hvor alting går utrolig stærkt, så virker det til, at der er kommet et behov for virkelige oplevelser, en slags ’back to basics’. Det er bølge, der specielt er gået gennem madindustrien, hvor lokal mad og bæredygtighed er blevet moderne, men også i musikindustrien, hvor vinyl er vendt tilbage. At lytte til plader er jo også en helt anden og langsom oplevelse end Spotify i farten. Af natur indbyder læsningen af bøger også til en langsom og eftertænksom stund, så er det ikke kun naturligt at bogindkøb giver samme oplevelse?