Nyt liv til spritfabrikken

tekst CHriStiNA SVENDSEN | foto JoHNy KriStENSEN & AALBorG KoMMuNE

Spritfabrikken har samme plads i hjertet hos mange aalborgensere som Aalborgtårnet og AaB. De fleste har nok rynket på næsen af den specielle lugt, som snapsefremstillingen frembragte, når man gik forbi fabrikken. Det har dog ikke forhindret, at man med stolthed har serveret en Rød Aalborg til både påske- og julefrokosten. Lige meget hvad man synes om snaps, så er Akvavitten, og fabrikken bag, ubestrideligt blevet en del af den aalborgensiske folkesjæl. Så da Spritfabrikken havde sidste fabriksdag i 2015, var det et stort spørgsmål, hvad der nu skulle ske med de gamle fabriksbygninger.

Fredet

Det store fabriksareal består af to separate områder. Det ene er Spritfabrikkens gamle areal med de røde murstensbygninger fra 1930, der alle dage har huset spritproduktionen. Og bag dem ligger det andet område, der består af nogle store fabrikshaller, hvor Estrella tidligere lå. De to virksomheder havde med stor succes lagt sig
på samme adresse, fordi Estrella kunne benytte kartoffelresterne fra snapseproduktionen til at lave chips.

I december sidste år traf Kulturstyrelsen afgørelse om, at de røde murstensbygninger skulle fredes, så de bliver stående, mens Estrellas gamle fabrik skal rives ned. Allerede længe inden Kulturstyrelsens afgørelse var det dog besluttet, at man ville bruge de røde bygninger som et nyt kulturelt kraftcenter i verdensklasse.

Inspiration fra Bilbao

Mændene bag den store vision for omdannelsen af Spritfabrikken er Martin Nielsen og Jan Ghisalberti, der vil skabe et kulturområde med inspiration fra Bilbao. Men det bliver dog ikke kun kultur, for de fredede gamle bygninger er faktisk kun en meget lille del af det samlede areal. Derfor kommer der til at opstå en hel ny bydel på Estrellas gamle areal, der skal bygges af A. Enggaard A/S. Det falder rigtig godt i tråd med kommunens plan om at udnytte mulighederne for at forny områderne indenfor bygrænsen, så man ikke skal inddrage alt for meget plads af naturen for at bygge nye boliger udenfor byen. Så Spritfabrikken bliver både en plads for mange nye arbejdspladser og nye boliger.

Opdeling mellem de to arealer kommer stadig til at være gældende, da de to projekter godt nok skal bygges side om side, men ellers ikke har noget med hinanden at gøre. Men når projektet er færdigt, vil de to områder selvfølgelig nyde godt af den synergi, som de to fabrikker også delte.

Lille snapseproduktion

Selvom produktionen blev lukket ned i 2015, så betyder det dog ikke, at området bliver helt fri for snaps. En af de mindre bygninger skal laves til oplevelsescenter og mikrodestilleri, hvor man blandt andet vil få mulighed for at lave sin egen snaps.
Historien er stadig i høj grad til stede i de gamle bygninger. Arkitekt Thomas Birket-Smith fra Aalborg Kommune fortæller om, hvordan sækkene med krydderier til snaps stadig lå opbevaret, da han startede med at komme på området i begyndelsen af projektet. Duften var dengang overvældende og selv i dag, hvor materialerne for længst har forladt området, så dukker der stadig duftspor op rundt omkring, der vidner om fabrikkens tidligere virke.

I øjeblikket arbejder folkene bag projektet hårdt på at få finansieringen helt på plads, så det kan blive godkendt i byrådet. Hvis alt går glat, så forventer de, at området kan slå dørene op i 2019.

Grøn havnefront

Et af de steder, som kommunen lægger særlig vægt på, er arealet nede ved havnefronten, hvor der bliver god mulighed for passage for gående og cyklister, men det bliver også et attraktivt byrum, hvor adgangen til vandet skal benyttes. En af overvejelserne er et kajakhotel og at gøre området mere grønt, så det bliver et meget anderledes område i forhold til havnefronten i det centrale Aalborg, hvor stilen er mere rå. Det grønne område er også med til at skabe et bånd mellem Spritfabrikken og Fjordmarken, der kun er adskilt af jernbanen.

Nødvendigt med ekstra parkering

I august sidste år hørte man for første gang om parkeringshuset, som kommunen overvejer at placere i det hjørne af Fjordmarken, der ligger tættest op af jernbanen. Ud fra debatten lød det til tider som om, kommunen havde tænkt sig at nedlægge Fjordmarken og fylde det hele med beton, men det er da heldigvis langt fra tilfældet. I virkeligheden drejer det sig om en lille flig af det kæmpestore parkareal.

Der er planer om at gøre parkeringshuset til et brugbart område, for eksempel med en etablering af en klatrevæg på den ene side.

Man kan da heller ikke komme uden om, at Vestbyen til tider har brug for den ekstra parkering allerede. Det kan man ved selvsyn se, hvis man for eksempel går en tur i området, mens AaB spiller kamp på stadion en søndag eftermiddag.
Der skal desuden også etableres parkering på Spritfabrikkens eget område, men de pladser vil i høj grad blive brugt af områdets beboere og arbejdende, mens parkeringshuset er til de besøgende på de mange kulturinstitutioner.

Centralt værk af verdenskendt kunstner

Der er mange planer for udnyttelsen af området, og en af dem er en stor kunsthal, der får til huse i et rum, der er i en størrelse, hvor man ikke kan undgå at tabe pusten, når man kommer ind. Umiddelbart udenfor kunsthallen bliver det storslåede kunstværk, af verdens- kendte argentinske kunstner Tomás Saraceno, placeret. Hans skulp- tur kommer til at være et centralt visuelt samlingspunkt for området og et ekstraordinært vartegn for Aalborg. Skulpturen bliver 30 meter høj og ikke bare et værk, man kigger på, men en oplevelse. Man kan nemlig bevæge sig rundt i værket, nyde en smuk udsigt ud over havnen, og prøve kræfter med nogle af de fysiske udfordringer, som Saraceno har tænkt ind i skulpturen.

Derudover er der planer om, at Aalborg Teater skal flytte med derud. De har i mange år været ved at vokse ud af deres nuværende hjem i Jernbanegade, så det ville også give dem noget tiltrængt albuerum.

Der er planer om en torvehal med salg af særligt nordjyske fødevarer ugen rundt og små sandwichboder samt kvalitetsrestauranter, som man kender det fra København eller eksempelvis Borough Market i London.

Der kommer et hotel, som benytter sig af de unikke muligheder, bygningerne giver. Det gør sig også gældende for flere af de andre projekter rundt omkring i bygningerne. Man håber for eksempel at kunne lave et unikt udstillingslokale for et bolighus i en ombygget version af de gamle silobygninger.

Dansk stjernearkitekt

I april blev det offentliggjort, at det er den danske stjernearkitekt Bjarke Ingels (BIG), der skal tegne omdannelsen af Spritfabrikken, samt alle nye bygninger på samme område. Det gælder også en bygning med 3000 kvm eksklusive lejligheder ud mod fjorden. Det siger lidt om ambitionsniveaet, og Aalborg Kommune støtter da projektet helhjertet. De har givet tilsagn på en betydelig økonomisk støtte, hvis den endelige godkendelse hos byrådet går igennem, og resten af finansieringen falder på plads.

I det hele taget ser det ud til, at det bliver et sted, som vi nordjyder kan være helt utroligt stolte af. Martin Nielsen siger selv, at han håber, det bliver en generator for livskvalitet for alle, der færdes på området, både familier, ældre og unge, samt en generator for stolthed for hele Danmark.Spritfabrik