Ny løsning gør det lettere at drive webshop

Tekst Alexander Kokkedal

Fra venstre - Morten Brodersen Jensen, Thomas Holm Thomsen og Jonathan Toftegaard Hansen

Det er alle forundt at starte en webshop – og webshops er også en typisk prøveklud for mange, der går med tanker om at blive iværksætter. Således er der i dag et væld af store og små webshops, der enten satser på succes via et bredt sortiment af forskellige varer eller vælger at specialisere sig inden for nicher, fx tøj og sportsudstyr.

Man slipper ikke for konkurrence, bare fordi man vælger at sælge ting på nettet kontra fra en fysisk butik i gågaden. Hvad andre webshops sælger, til hvilken pris, med hvilke leveringstider osv. er noget, den ambitiøse webshopejer skal holde øje med, og dette førhen meget tidskrævende arbejde er nu gjort en smule lettere takket være systemer, der kan stå for hele konkurrentovervågningen – bl.a. det system, e-shoptimizer har lanceret.

illustration af e-shoptimizer

Alt sættes i system

Virksomheden e-shoptimizer blev stiftet af de tre softwarestuderende Morten Brodersen Jensen, Jonathan Toftegaard Hansen og Thomas Holm Thomsen. Alle tre bliver færdige med kandidaten her til sommer, og de to førstnævnte har planer om at gå fuldtid i virksomheden fra 15. juli. De fortæller nærmere omkring, hvad alt det med konkurrentovervågning består i.

Vi har udviklet et system, hvori kunderne kan se alle deres produkter, og så crawler vi deres angivne konkurrenters webshops og matcher alle konkurrenternes produkter med vores kundes produkter, forklarer Morten Brodersen Jensen.

Dermed vil kunden have et udgangspunkt i forhold til at vurdere, hvilke af sine produkter priserne med fordel kan skrues op eller ned på, hvilket kunden kan gøre direkte i e-shoptimizers system. Idéen med produktmatching og konkurrentovervågning er kommet til på baggrund af efterspørgslen fra markedet.

Udviklingen af systemet startede som et studieprojekt med en stor, skandinavisk webshop, som har hovedsæde i Aarhus. Til at starte med ville vi gøre det mere simpelt at kunne ændre priserne i deres CMS-system (Content Management System, der hyppigt benyttes til webshops, red.) ved at trække dataene ud og administrere det i ét simpelt system med fokus på optimering af arbejdsgange. Efterfølgende er alt det her med konkurrentovervågning så kommet ind over og er nu den bærende del af systemet, fortæller Jonathan Toftegaard Hansen.

De tre iværksætteres konkurrentovervågningstjeneste har selv konkurrenter, og ifølge Thomas Holm Thomsen er det e-shoptimizers fortrin, at tjenesten kører af sig selv.

– Vi adskiller os fra nogle af konkurrenterne på markedet ved, at alt det her er fuldautomatisk. Det eneste, vores kunder skal gøre, er at indtaste domænenavnet på deres konkurrent, og så håndterer vi resten. Hele den her proces med indhentning af data sker fuldt automatisk, så det kan ikke være nemmere, siger han.

Forretningsindsigt baner vejen for bedre prissætning

At det er tidsbesparende at overlade manuelt arbejde til en maskine er intet under, men stifterne af e-shoptimizer ser profitten at hente i tilrettelæggelse af sine tilbud ud fra info om, hvad konkurrenterne gør.

På bundlinjen skulle det gerne give noget mere, for man rammer markedet med de rigtige priser og har altid de rigtige produkter, så når kunderne kommer ind på ens side, kan man altid være konkurrencedygtig, insisterer Jonathan Toftegaard Hansen.

I e-shoptimizer har man oplevet forskellige grader af seriøsitet hos webshopejere, når det kommer til, hvor meget tiltro de har til den indsigt, man får gennem konkurrentovervågning. Men når alt er sat i system, får man indtryk af, hvor man med fordel kunne justere fx priser.

Vi har netop implementeret lagerstatus og leveringstid, så man kan se ved ens konkurrenter, om de har produktet på lager, og hvor lang tid der går, inden det bliver leveret. Det er ikke sikkert, at man altid behøver at underbyde sine konkurrenter, men hvis man kan se, at de ikke har varen på lager, kan man eventuelt godt tage lidt mere for den og så øge ens profit i sidste ende, fortæller Jonathan Toftegaard Hansen.

Systemet kan også bidrage til at afsløre fusk, fx forbudte prissætninger.

En tysk kunde, vi lige har talt med nu her, var meget interesseret i at kunne overvåge deres konkurrenter i forhold til, om de gik under, hvad leverandøren havde sagt, at de skulle udbyde det til, beretter Morten Brodersen Jensen, og ifølge ham var der faktisk i den konkrete situation konkurrenter, som havde prissat for lavt.

Med på maskinintelligensbølgen

Det går stærkt for iværksætterne, der for tiden prøver at få flere webshops til at benytte sig af platformen. Holdet bag e-shoptimizer skønner, at tjenesten er god, som den er nu, men i fremtiden vil man kunne se på, om webshopejerne skal tilbydes endnu mere.

Lige nu skal vi ikke have så mange flere features på, selvom der selvfølgelig kan komme lidt justeringer, men nu har vi et produkt, vi skal prøve ud at sælge først og fremmest og få nogle kunder ind på det. Når vi så har skaffet kunder nok til reelt at kunne leve af dem, kan vi begynde at se på at udvide med yderligere features, siger Morten Brodersen Jensen.

Anerkendelse fra erhvervslivet har e-shoptimizer allerede fået i form af forskerparken NOVI’s NewTech-legat på 250.000 kr.; midler, som Morten Brodersen Jensen og Jonathan Toftegaard Hansen vil leve af den første rum tid, mens Thomas Holm Thomsen flytter til Aarhus for der at arbejde fuldtid i den it-virksomhed, han var studiejobber hos. Holm Thomsen vil dog stadig støtte e-shoptimizer fra sidelinjen og opfordrer til brug af tjenesten.

Man skal vælge os, hvis man er klar til at tage sin virksomhed til det næste skridt – for det første kan du fuldautomatisere hele den tunge administrationsproces med overvågning af konkurrenter, og det bliver mere og mere relevant, jo større du bliver, siger han.

Jonathan Toftegaard Hansen råder webshopejere til at hoppe med på bølgen inden for kunstig intelligens og maskinintelligens, der kommer til at spille en stadigt større rolle.

Der er et konstant arbejde i forhold til konkurrentovervågning, og det handler om altid at være proaktiv i et marked, der er så dynamisk – så i stedet for at bruge utallige timer på at udvikle et system, som muliggør automatisering af konkurrentovervågningsprocessen, kan man med fordel billigt hoppe på vores system og være med på frontlinjen til at starte med, siger Jonathan Toftegaard Hansen.

Be the first to comment

Leave a Reply

Din email adresse vil ikke blive vist offentligt.


*