Millionbeløb til to unge nordjyder

Tekst: Alexander Kokkedal

Nichlas Lloyd Kristiansen (tv.) og Morten Birch

Livet i de større byer har en række fordele. Man er aldrig særligt langt fra noget, om det så er arbejde, uddannelse, kulturelle tilbud osv. Bylivet har også en række ulemper, bl.a. trafikken, der forsinker turen hjem fra arbejde den sene eftermiddag og udleder masser af bilos, der forurener luften og skader miljøet. Mange kender sikkert frustrationen over dagligt at skulle acceptere lange køer i midtbyen og ønsket om, at der var færre bilister. Og ønsker man færre biler i byen, er det logiske første skridt at fjerne sin egen bil fra vejene.

Virksomheden STRØM Bikes blev startet for at kunne give folk et billigt, miljøvenligt og sundt alternativ til færdsel i bil eller bus. Med crowdfunding, hvor man indhenter donationer fra andre til at kunne starte noget op, har virksomheden produceret sine første mange elcykler af FAT Bike-modellen med tykke hjul, en 250 W motor, der kan køre op til 25 km/t, og hvis batteri ved fuld opladning kan præstere en 80 km cykeltur.

STRØM Bikes står snart klar med en ny model, deres CITY Bike, der egner sig bedre til kørsel i by, har indbygget batteri og lygter samt smalle hjul. For tiden gør STRØM Bikes klar til endnu en crowdfunding kampagne for at få kapitalen til at sende den nye model i produktion, og ellers går dagen med salg af FAT Bike samt alle de administrative og marketingrelaterede opgaver, der hører til at drive virksomhed.

Billigt og miljøvenligt alternativ til bilen

STRØM Bikes har for tiden sine to stiftere som eneste ansatte, nemlig Nichlas Lloyd Kristiansen og Morten Birch, der kender hinanden fra gymnasietiden. Idéen til at satse på elcykler kom fra deres egne erfaringer med den møjsommelig midtbytrafik.

Det kom af, at vi på et tidspunkt var i København, boede derovre og fandt ud af, at der var rigtig meget trafik. Vi brugte selv timevis på at komme på arbejde om morgenen, og derudover fandt vi ud af, hvor meget det forurenede, fortæller Nichlas Lloyd Kristiansen.

På STRØM Bikes’ hjemmeside har de en beregner, der ud fra afstanden til dit arbejde og antal arbejdsdage om ugen kan hitte ud af, hvor mange penge du sparer, og hvor meget CO2-udledning du undgår ved at skifte bilen ud med elcykel.

Det er meget besparende, for ved mange børnefamilier kan man sige, at de skal jo nok have én bil, men den anden bil koster rigtigt mange penge for dem, og der er elcyklen bare et alternativ. Det koster én krone om dagen at køre på den, hvis man lader batteriet fuldt ud; faktisk 0,76 øre, siger Nichlas Lloyd Kristiansen.

Virksomheden ikke blot sælger, men også producerer cyklerne selv via en ekstern samarbejdspartner i Shanghai. Håbet er at kunne gøre elcykler tilgængelige for alle ved at arbejde uden de mellemled, der har tendens til at presse prisen i vejret, fx selvstændig producent eller en fysisk beliggende cykelforhandler.

Grunden til, at vi kan gøre det tilgængeligt for alle, er netop fordi, vi ikke har nogen fysisk butik med de tunge omkostninger, en cykelhandler har. Og cykelhandlere går igennem rigtigt mange led, hvorimod vi sælger direkte til forbrugeren, fortæller Morten Birch.

Ville crowdfunde 40.000 dollars, fik det 11-dobbelte

Da FAT Bike i sin tid skulle have det økonomiske boost til at skyde produktionen i gang, skete det som nævnt ved crowdfunding. Folk verden over fik mulighed for at donere til formålet. Oprindeligt satsede man i STRØM Bikes på at samle 40.000 dollars. De endte med 450.000 dollars, altså næsten 3 mio. kr. Dette muliggjorde produktionen af de første 500 elcykler og banede vejen for, at stifterne af STRØM Bikes kunne gå fuldtid.

Vi var all-in på det; vi sagde vores jobs op, flyttede ind her (i Nichlas Lloyd Kristiansens lejlighed, red.) og arbejdede, købte nogle computere, og så var vi afsted. Jeg tror, at crowdfunding tiltaler, for det er det her med, at du er ny og har noget nyt at byde på, og du tænker anderledes end de meget konservative brands, som ligger på cykelmarkedet, fortæller Nichlas Lloyd Kristiansen.

Man kan også skabe meget hype omkring det gennem crowdfunding, for rigtigt mange medier kan følge med i, hvor meget der er solgt for, og de kan følge med i hele processen og vores opdateringer, så det er sjovt, for alle kan se, hvordan det går, og hvad der sker derinde, supplerer Morten Birch.

Går en fremtid i møde med elcykler til enhver smag

STRØM Bikes’ stiftere står egenhændigt for næsten alt i virksomheden. De designer elcyklerne, får dem produceret, står for leverance, grafisk materiale, egen annoncering og produktvideoer. Kun bogføringen har de pt. givet fra sig til en revisor. For dem har det virket at stå med alle opgaverne selv.

Vi tror, at kendskab er vejen til succes, for vi har mange gange oplevet, at folk er blevet snydt på stribe med indhentede tilbud på hjemmesider og markedsføring, hvor man ikke aner, hvad folk laver. Hvis man ved, hvad folk sidder og laver, er det nemmere at kontrollere det, og derfor laver vi alt in-house, og det har været fedt, siger Nichlas Lloyd Kristiansen.

Virksomheden bliver større og ønsker at blive ved med at vækste, hvor der efterhånden vil være plads til flere ansatte, bl.a. er de på udkig efter en grafisk designer. Og planen ligger klar.

Vi ser os selv etablerede i vores fire hovedmarkeder: Danmark, Tyskland, Sverige og USA. Derudover skal vi gerne vækste med i hvert fald 25 % om året, og det er jo altid bedre at være beskeden, for vi er jo nordjyder, siger Nichlas Lloyd Kristiansen med et glimt i øjet.

Tal er dog noget, man kan håbe eller spå om, men vi vil gerne lave flere produkter og ende med en produktportefølje, som kan dække alles behov. Vi vil gerne have en bycykel, en anden cykel til naturen og en tredje cykel, du kan transportere dine børn i inde i byerne. Vi vil gerne ud at mætte folks behov med den løsning, der passer dem bedst, slutter han.