Køkken- og Hvidevarebrugsen St. Ajstrup

tekst annesofie kjeller larsen | foto Johny Kristensen

En unik virksomhed med masser af hjerterum og forståelse for godt gedigent købmandskab. 
I en hyggelig lille by omgivet af landlig idyl skabt af skov, fjord og hede, ligger Køkken- og Hvidevarebrugsen St. Ajstrup – en særlig lille tidslomme blot 10 km fra Nibe og med 25 minutters kørsel fra Aalborg. – Jeg er på vej til et møde med en virksomhed, der i mere end 40 år har været en af de allerstørste på sit felt – og det er i virkeligheden på alle måder imod al logik!

Mit møde med den lokale Brugsforening falder på en typisk dansk vinterdag i december. Det er koldt og gråt, og Aalborg hænger lidt med næbbet. Køreturen fra Aalborg mod Nibe er smuk med det fine maleriske landskab, der følger bilen på begge sider. Med god musik i radioen er det en rigtig hyggelig køretur. Helt så langt ude på landet synes St. Ajstrup by nu alligevel ikke at ligge. Mine forventninger til Køkken- og Hvidevarebrugsen St. Ajstrup bærer præg af mit begrænsede kendskab til brugsforeninger generelt – og til denne forretning i særdeleshed. Jeg er kort blevet briefet om dens lidt usædvanlige sammenhæng med en stor køkken-, bad og hvidevareafdeling. Denne kombination pirrer min nysgerrighed, og jeg glæder mig til at se den lidt specielle butik. Allerede i modtagelsen bliver jeg overrasket over den stemning og gejst, der rammer mig.

Jeg oplever at blive modtaget på en måde, jeg ikke engang vid- ste, at jeg ønskede. Vi ved jo alle, at det første indtryk er utrolig fundamentalt og afgørende for, hvordan oplevelsen videre forløber.

Da jeg møder Preben og Claus, (butikschef og salgs- og marketingchef) bliver jeg hurtigt klar over, at dette ikke er tilfældigt. Alt er nøje gennemtænkt og Lise, der så pænt tog sig af mig, da jeg trådte ind i det imponerende eldorado af køkkenudstillinger, er netop ansat til at modtage kunder.

– Det er noget, vi har prioriteret højt, da vi gerne vil have, at alle kunder føler sig velkomne,” lyder det fra Preben, da jeg spørger til det. Jeg har af den tydeligt hjertevarme mand netop modtaget et kæmpe stort smil og et fast håndtryk. Claus, der i firmaet er relativt nyansat salgs- og marketingchef, ønsker mig en god rundvisning, hvorefter jeg af Preben inviteres med videre. ”Wauw”! Hvis alle kunder oplever at blive taget ligeså godt imod, som jeg er blevet allerede ved første skridt over dørtrinnet, er det i al sin enkelthed genial købmandsstrategi, tænker jeg. Jeg er med ét tændt. Smittet af Prebens engagement og ild går jeg rundt med et begejstret og nysgerrigt udtryk i ansigtet. Preben giver mig den store rundvisning, og han fortæller med en gejst, der kan fange enhver med ører og øjne, selv ham den meget faktuelt fokuserede og matematisk tænkende nede fra banken. Mit kendskab til køkken- bad- og hvidevareforretninger er ikke ligefrem prangende, men jeg har da før sat mine fødder hos det, der svarer til en god håndfuld tilsvarende virksomheder. Alle med smarte slogans, garantier om et højt serviceniveau og med nærmest så identiske udstillinger at man bliver i tvivl om, hvilken butik man er trådt ind hos. Det er ikke tilfældet her. Det er en af de helt åbenlyse steder, hvor man hurtigt spotter den markante udskillelse. Der er ingen tvivl om, at Køkken- og Hvidevarebrugsen St. Ajstrup på rigtigt mange områder skiller sig ud fra deres konkurrenter. Jeg kan mærke, hvor vigtigt det er for Preben at understrege, hvorfor denne ”skillen sig ud” fra mængden er noget, de har et særligt fokus på. De vil af respekt for kunderne være garanter for god service, kvalitet samt de gode historier.

Så langt så godt tænker jeg ved mig selv, alt imens jeg er overvældet over, hvor mange gennemtænkte detaljer og processer, der foregår i denne virksomhed.

Æstetik og funktionalitet

I den flotte køkken- og badudstilling med over 4.000 m2 inspiration fra 50 forskellige udstillinger, er der sat fokus på æstetisk sanseindtryk. Der er tænkt på det hele, og detaljerne er mange. En af de ting jeg studser lidt over, er da Preben fortæller mig, at alle udstillinger gennemgås fire gange dagligt for netop at sikre, at alt fungerer, står på samme plads og fremstår, som det er tiltænkt. Her investeres massivt i førstehåndindtrykket, og man går ikke på kompromis med det æstetiske udtryk. Hele udstillingen er topmoderne, og der er tænkt på forskellige stilarter og funktioner for at sikre, at der er noget for enhver smag.

– Det er utrolig vigtigt, at formidlingen af de forskellige rum fremstår så autentisk som muligt, forklarer Preben, mens han viser mig eksempler på fyldte spabade, lys i samtlige ovne, opvaskemaskiner og køleskabe og duften af kaffe og nybagte boller. Det nytter jo ikke noget, at en kunde åbner et køleskab eller en ovn, der ikke er i funktion. Derfor er alt udstillet og sat op, som det ville være i eget hjem. Det skaber en flot og meget autentisk helhed, og man fornemmer hurtigt, hvordan det hele fungerer i praksis.

– Kunderne må gerne få oplevelsen af at være hjemme, de skal kunne slappe af og sænke skuldrene, når de er på besøg i vores udstilling. I udstillingen er der skabt rum til små hyggelige loungeområder med pejs og massagestole, og i det nye år etableres en flot, rustik vinstue med masser af stemning.

De gode historier

De gode historier er noget butikken i St. Ajstrup værner om, og det er med stor ydmyghed og respekt, at de tager imod ros og de mange gode historier fra kunderne. Efter en spændende og grundig rundvisning af udstilling, butik og lager, går vi op i mødelokalet, hvor vi over kaffen, tager resten af interviewet. Claus og Preben fortæller mig en meget sigende historie. I sidste uge var et hold kunder på besøg fra Fakse, Sydsjælland. Igennem de sidste 11 år har de købt mange gange i St. Ajstrup, hos konsulent Michael Lønstrup. Denne gang var det en ny ovn, og parret valgte at køre den lange tur på 350 km hver vej. Tilmed havde fruen bagt en marmorkage til personalet i St. Ajstrup, som blev delt med glæde i kantinen.

Som kunderne udtalte, så handler loyaliteten ikke om pris, det handler om en reel, kompentent og seriøs behandling, og det ville de til enhver tid køre langt efter. Jeg fornemmer straks den genkaldte stemning og glæde fra kaffebordet, der stråler ud af de herrers levende ansigter, når de fortæller om deres kunder.

Social ansvarlig og miljøbevidsthed

I takt med butikkens udvidelser og vækst investerer Køkken- og Hvidevarebrugsen sideløbende i forskellige sociale projekter. For den visionære virksomhed med den hjertevarme DNA, er det vigtigt at St. Ajstrup by som helhed fungerer godt.

– Der skal være ordnede forhold og byen skal fremstå bedst muligt, pointerer Preben og fortæller videre om, hvordan de med butikkens overskud blandt andet har foræret en ny generator til byens vandværk. Borgerne skal kunne forsynes med vand. Nedslidte bygninger er blevet opkøbt og restaureret, og nye bygninger er etableret. Andre faste årsaktiviteter er Høstmarked, Fastelavnsfest og Julemarked, hvor Brugsen arrangerer og organiserer arrangementerne. Alt sammen for at give byens borgere og nærmeste opland en masse gode oplevelser – og, ikke mindst, rigtigt gode tilbud. Køkken- og Hvidevarebrugsen har endvidere investeret i det socialpædagogiske dagtilbud ”Gundersted Købmandsgård”. Et tilbud til udviklingshæmmede, der dagligt arbejder med at drive en gårdbutik med kolonialvarer til de handlende i Gundersted by. Et socialt ansvarligt og nyttigt projekt, der giver mening og livskvalitet til de 15-17 ansatte omkring Gundersted Købmandsgård. Udover at investere i social ansvarlighed og fællesskab, ved blandt andet at invitere byens borgere til årlige fester og markeder, er den særegne butik også miljøbevidst. Køkken- og Hvidevarebrugsen har valgt at tage ansvar for butikkens store energiforbug, og har i de seneste år fået installeret jordvarme og solceller. Taget er beklædt med hele 813 solceller, der forsyner butikken med strøm. Det er ifølge butikschef Preben Bisgaard alt sammen en helt naturlig del af virksomhedens værdisæt og den førnævnte DNA; at tage ansvar.

Service og kundepleje

”Fantastisk råd og vejledning også efter varen er leveret”, ”kompetent rådgivning og super service”, er nogle af de udtalelser, som kunderne selv har formuleret på anmeldelsessitet Trustpilot. Under mit tre timer lange møde med de to ildsjæle, Preben Bisgaard og Claus Nielsen, står det som mejslet i granit, hvor højt de værdsæt- ter deres kunder, og hvor vigtigt det er for dem, at kunderne er tilfredse og føler sig godt behandlet.

For at sikre at kunderne får den bedste oplevelse af deres køb, håndteres alle processerne top-professionelt. Eksempelvis er det ikke sælgerne, der måler op hos kunden. Det gøres af en uddannet specialist, som sikrer, at der tages højde for alle forhold. Det sikrer et minimum af fejl og dermed endnu flere glade kunder. Som prikken over i‘et inviterer butikken til seks hyggelige årlige søndagsarrangementer. Her demonstrerer professionelle kokke de forskellige funktioner, som kunderne ofte ikke bruger på en ny moderne ovn. Det skal give mening, og kunden skal lære at bruge de mange funktioner, da de dermed vil opleve større glæde ved produktet. Til de populære arrangementer får kunderne altså plads ved køkkenbordene for at lære nyt og nyde god mad og vin. Arrangementet er med til at skabe en god og uformel afslappet stemning. Det er samme stemning, jeg har fornemmet under hele mit besøg; her er virkelig rart at være.

Drømme og visioner for fremtiden

Der findes kun en af sin slags. Køkken- og Hvidevarebrugsen er på alle måder sin helt egen størrelse, og sammen med en utrolig stærk og lokal leverandør i nordjyske JKE Design på køkken og bad siden, giver det mulighed for at skabe helt unikke og individuelle oplevelser og tilbud. Preben og Claus tror 100% på, at kunderne i fremtiden vil søge tilbage til butiksoplevelserne. Internettet er kommet for at blive – som de udtrykker det, men den personlige og ærlige rådgivning ud fra kundens ønsker og behov, sammenholdt med en butiks- oplevelse ud over det sædvanlige, vil i langt de fleste tilfælde, slå den digitale løsning. Og ud fra den overbevisning samt det stærke team af medarbejdere, er troen på vækst og en strålende fremtid defineret i deres egen ”hemmelige” plan.

Køkken- og Hvidevarebrugsen St. Ajstrup er en enestående virksomhed, med et unikt syn på servicefaget. Det er professionelle og kompetente konsulenter, der elsker deres arbejde. Man taber straks hjertet til den stolte virksomhed med de mange gode gerninger og visioner. Jeg vil anbefale alle at tage turen forbi St. Ajstrup og få syn for sagen.