Gjøltrold på nye eventyr

tekst THOMAS MøLLEr | foto jOHny KriSTEnSEn

Den verdenskendte trold fra Gjøl fylder snart 60 år, men har ikke til sinde at lade sig pensionere. Sidste år fik den et forrygende comeback som designprodukt, og til efteråret hopper den op på biografernes hvide lærred som nybagt Hollywood-stjerne

”Oh, my God, it’s brilliant!” Reaktionen var ikke til at tage fejl af. Der var begejstring hele vejen rundt om det store konferencebord i mødelokalet midt i London i 2015. Her sad chefer fra det amerikanske filmselskab DreamWorks, foran den aalborgensiske iværksætter og idémand, Jesper Sommer, der netop havde  præsenteret dem for sit bud på den danske Lykketrold udformet som et designprodukt. Trolden har i mange år været kendt i USA under navnet Good Luck Troll, mens den hjemme i Nordjylland mest lyder kælenavnet Gjøltrolden. For det er her, trolden har sine rødder.

Den blev skabt af Thomas Dam, en fattig fiskersøn fra Gjøl, der ikke havde fysikken til at gå i sin fars fodspor, men til gengæld et stort talent for at snitte i træ. Det brugte han flittigt. Med fantasi, humor og stor håndværksmæssig kunnen skar han figurer og relieffer ud af det træ, som han fik fingrene i. Trolden kom til verden, da Thomas Dam ville lave en fødselsdagsgave til sin datter. Det blev starten på et sandt eventyr, som siden ingen ende har villet tage. Ikke med en prins eller prinsesse i hovedrollen. Men med en sød og glad Lykketrold fra de nordjyske skove.

Den første trold til datteren blev skabt i Thomas Dams eget spejlbillede, har han siden fortalt. Egentlig skulle der ikke skæres flere, men en aalborgensisk forretningsmand så trolden og bestilte en lille flok til juleudstillingen i sin forretning. Siden har Lykketrolden ikke været til at stoppe. Den blev sat i produktion i 1959 – nu fremstillet i naturgummi – og gik op gennem 1960’erne sin sejrsmarch. Ikke blot i Danmark, men over hele verden. I 1963 blev den kåret som årets legetøj i USA, og dét, der var startet som en håndsnittet træfigur hjemme på Gjøl, udviklede sig til en amerikansk milliardforretning.

Men som alle andre gode eventyr rummer eventyret om Lykketrolden også en mørk side. Thomas Dam havde været uheldig med sit valg af samarbejdspartnere i USA, og mens troldens popularitet bare voksede og voksede helt frem til begyndelsen af 1990’erne, scorede producenter af kopivarer langt de fleste af pengene.

Thomas Dam døde af kræft i 1989, og da interessen for Lykketrolden ebbede ud i midten af 1990’erne, kom Dam-familiens virksomhed ud i store problemer. Den overlevede mirakuløst, og i begyndelsen af det nye århundrede generobrede familien rettighederne til trolden. Thomas Dam var borte, men nu var tiden inde til at virkeliggøre hans gamle drøm om at se sin lykkebringende trold i en tegnefilm. Flere af de store amerikanske animationsstudier var interesserede, men valget faldt på DreamWorks Pictures, der til efteråret har premiere på deres nye 3D-animationsfilm med Lykketrolden i hovedrollen.

Sommer og sol

Det bringer os tilbage til det store konferencebord i London i 2015, hvor den aalborgensiske iværksætter og idémand Jesper Sommer netop har præsenteret DreamWorks-cheferne for sin version af Lykketrolden udformet som et designprodukt.

– Det var et af de helt store øjeblikke i min virksomhed, da jeg kom ud fra det møde og selv kunne række armene i vejret. Jeg havde simpelthen ramt noget, som dybt professionelle mennesker kunne se en fremtid i, fortæller Jesper Sommer, da vi besøger hans virksomhed, bySommer, i Nørresundby.

Jesper Sommer med Lykketrold

Jesper Sommer er et kendt ansigt i branchen for gaver og interiør, hvor han har virket i mere end 25 år. Han er udlært i tekstilvirksomheden Marie Sohl, hvor han i telefonen kunne præsentere sig som Sommer fra So(h)l. Det blev bemærket, og efternavnet blev snart hans eget personlige brand, og sådan har det været lige siden. Som salgschef hos Marie Sohl. Som butikschef hos Bahne i Randers. Igen som salgschef, men nu hos Trip Trap med ansvar for produktudvikling. Siden som Geschäftsführer med ret til Mercedes – stadig for Trip Trap og fræsende ud ad autobahn’en for at opbygge et tysk forhandlernetværk. Tilbage i Danmark sammen med sin kontorchef, Mette, der også får efternavnet Sommer. Nu hos Rikki Tikki. Først som administrerende direktør og siden som salgsdirektør. Jesper Sommer var nået vidt omkring, da han rundede 40 år.

I maj 2014 startede han sit eget firma, der er leverandør til gave- og interiørmarkedet, og som i dag har mere end 700 forhandlere fordelt over hele Danmark. Hans forretningskoncept går ud på at arbejde sammen med designere, der har idéer til markedet, om at få deres designs og kollektioner ud i butikkerne.

– Jeg er ikke selv kreativ – på ingen måde – men hvis udtrykket kommercielt kreativ findes, så er det nok det, som jeg er. Jeg har den force, at jeg har kendt kunderne rigtigt længe, siger Jesper Sommer.

Trold gør comeback

Det var omkring det tidspunkt, hvor han startede sin egen virksomhed, at han læste en artikel om, at familien Dam havde solgt rettighederne til Lykketrolden til det amerikanske filmselskab DreamWorks.

– Jeg undrede mig lidt over den måde, som det var formuleret på i artiklen. Det lød som om, at det var rettighederne ude i verden. Men hvad med Skandinavien? Så det satte jeg mig for at undersøge. Min virksomhed var knap en uge gammel, da jeg ringede til Calle Østergaard, der er direktør i Dam-selskabet og foreslog ham et møde. Her ville jeg præsentere nogle idéer til, hvad man kunne gøre fremadrettet, fortæller Jesper Sommer.

På mødet blev han sat ind i situationen. Det var, som han havde fornemmet. Familien Dam havde solgt rettighederne til Lykketrolden world wide – minus Skandinavien. Så her var der muligheder for at arbejde med den klassiske trold og udvikle på designet.

– Allerede i slutningen af maj præsenterede jeg en endelig plan for Dam-selskabet, som de var begejstrede for. I stor respekt for Thomas Dams originale værk ville jeg lave en ny produktlancering. Den oprindelige Gjøltrold var fremstillet i gummi, den havde tøj på, og den blev primært opfattet som legetøj. Så min idé til Calle Østergaard og Dam-selskabet var at gøre trolden til et designprodukt henvendt til en voksen målgruppe, siger Jesper Sommer.

Han foreslår, at produktet udføres i et keramisk materiale. Farverne skal være moderne jordfarver og metalliske farver. Og trolden skal ikke længere have tøj på. Til gengæld bevares de træk, som Thomas Dams værk er kendt for – øjnene og det originale hår.

– Vi havde vores udfordringer i produktudviklingen. Det har man som regel altid. Men vi er meget stolte af det resultat, som vi har i dag. Min rolle svarer til den filosofi, som min virksomhed bygger på. At jeg gerne vil producere, markedsføre og sælge kollektioner, hvor jeg støtter ophavsmandens idéer i at komme ud på markedet. I det her tilfælde er det så helt særegent, at ophavsmanden er gået bort. Men efterkommerne og direktør Calle Østergaard har givet mig en unik mulighed, siger Jesper Sommer.

Favner verden

Han er ikke alene om at have haft udfordringer med produktudviklingen. Det havde Thomas Dam også. Han ville gerne have, at hans lykkebringende trold skulle holde armene frem for sig, så den var klar til at omfavne verden. Men det ville ikke rigtig lykkes for ham. Den oprindelige trold stod for det meste med armene nede.

Problemet var, at dengang var hverken produktionen eller materialerne til at realisere idéen. Med armene oppe kunne trolden ifølge Jesper Sommer simpelthen ikke komme ud af formene. Det var en problemstilling, som Thomas Dam løbende arbejdede med, og derfor kom der senere nogle løsninger med løse arme, der kunne bevæge sig op, ned og ud til siden.

– Jeg fik så muligheden for i det keramiske materiale, som vi udfører Lykketrolden i, at forfølge Thomas Dams oprindelige tanke om, at den skulle omfavne verden. Så det er ikke tilfældigt, at trolden står, som den gør. Det er netop for at hylde Thomas Dams idé, forklarer Jesper Sommer.

Det er et formsprog, som han har haft forskellige folk til at hjælpe sig med blandt andre Beritt Mathiesen, der i dag er pensionist, men som i sin tid arbejdede sammen med troldefabrikken på Gjøl. I sidste instans er det nye formsprog godkendt 
af familien Dam.

– De er en meget tæt samarbejds
partner. De følger, hvordan vi udfører
de forskellige monteringer – for eksempel håret – og de godkender de
farver og materialer, som jeg bruger.
De har ret til at sige nej, hvis de ikke
 synes, jeg gør arbejdet ordentligt. Så
vi har et meget tæt samarbejde, hvor
jeg er i daglig dialog med direktør Cal
le Østergaard, siger Jesper Sommer.

Siden lanceringen af Lykketrolden som designprodukt i juni 2015 er det gået forrygende stærkt, forklarer han.

– Vi har solgt omkring 50.000 enheder alene i Danmark, og vores marked omfatter også Norge, Sverige og Finland.

Lykketrolden leveres i en spændende emballage, hvor man blandt andet kan se et billede af Thomas Dam, der sidder og arbejder i sit værksted. På æsken er der også et billede af John F. Kennedy i Det Hvide Hus, hvor præsidenten modtager en ung kvindelig pilot.

– Hun hedder Betty Miller, og hun lever den dag i dag. Hun er 94 år gammel, fortæller Jesper Sommer.

– Betty var den første kvindelige pilot, der fløj over Stillehavet, og hun tog turen helt alene. Den tog hende 16 dage, og den bedrift ville Kennedy gerne hædre hende for. Da hun besøgte Det Hvide Hus, spurgte han, om det ikke havde været frygtelig ensomt at flyve den lange tur alene. Nej, nej, svarede Betty. Jeg havde jo selskab af min Lykketrold. ”Your what?!”, afbrød præsidenten hende, hvorpå hun gik ud i bilen og hentede sin trold. Det er den, hun står med på billedet sammen med Kennedy. Så vidt jeg husker, fandt mødet sted et halvt år inden, han blev skudt. Så han skulle have haft sin egen Lykketrold, siger Jesper Sommer.

Også i Harrods

Det anslås, at over 100 millioner mennesker verden over har ejet et eksemplar af den berømte trold fra Gjøl. Nu fylder trolden snart 60 år, og med Jesper Sommers nye version er den for første gang nogensinde blevet voksen. Den er i det hele taget ikke længere kun et stykke legetøj. Til november spiller den lille trold med det store, strittende hår og de kuglerunde øjne også hovedrollen i DreamWorks nye animationsfilm. 150 millioner dollars anslås det, at filmselskabet har skovlet i produktionen. Men så er det også håbet, at Lykketrolden kan leve op til tidligere succeser som Shrek og Kung Fu Panda fra samme selskab.

Ligesom Jesper Sommer har DreamWorks set mulighederne i troldens identitet. Thomas Dam var inspireret af fortællinger om onde trolde, der blev sure, når kirkeklokkerne ringede og forstyrrede dem. Så kunne de i raseri finde på at kaste sten helt over på den anden side af Limfjorden. Men Thomas Dams grundlæggende idé var, at trolde slet ikke er onde. Tværtimod. Det har sikret hans egen lykkebringende trold fans verden over, hvor der i dag findes hundredetusinder af samlere.

Ligesom Jesper Sommer kommer DreamWorks Animation med deres fortolkning af Gjøltrolden. De har arbejdet med formsproget og drysser lidt guldstøv ud, hvor de mener, det gør gavn. For eksempel skal Justin Timberlake lægge stemme til en af troldene i filmen.

– DreamWorks’ film henvender sig til børn og børnefamilier, mens vores koncept er henvendt til voksne. Så i den forstand bevæger vi os i hver sin retning. Jeg forestiller mig ikke, at børn køber vores trold. Jeg kan til gengæld sagtens se en mor eller mormor købe den til sit barn eller barnebarn. I sin egenskab af lykketrold er den jo perfekt til at ønske held og lykke med. For eksempel i forbindelse med dåb eller fødselsdag, siger Jesper Sommer.

Selv om han og DreamWorks bevæger sig i hver sin retning med trolden, har der alligevel udviklet sig en form for samarbejde imellem dem.

– De har lige hjulpet mig rigtig meget. De har sat mig i kontakt med det berømte stormagasin Harrods i London. Jeg skal i nær fremtid levere til deres gave- og interiørafdeling, og jeg glæder mig helt vildt. Harrods er det vildeste sted at komme hen for designere og grossister som mig. Vi er ganske vist uden for Skandinavien, men det har DreamWorks givet mig lov til.

100 års-dagen

Thomas Dam kunne sidste år have fejret sin 100 års fødselsdag. Men han døde allerede i 1989 af en kræftsygdom, og derfor syntes hans børn, at det var en passende anledning til at give kræftforsk- ningen en økonomisk håndsrækning. Det skulle ske med Thomas Dams eget værk.

– Så vi kiggede på troldens DNA, og i respekt for at den første trold kom i træ, fik den københavnske designer Mads Lützen til opgave at udvikle en jubilæumstrold i bejdset egetræ. Den har solgt fantastisk godt. Mads har modeleret trolden i 3D på computer, og producenten har fræset den ud på maskine. De sidste 10 procent er ren håndarbejde for at få alle detaljerne på plads. Derefter er der monteret de sædvanlige øjne og hår, fortæller Jesper Sommer.

Hver gang trolden bliver langet over disken ude i butikkerne, går der 40 kroner til Kræftens Bekæmpelse. En limiteret jubilæumstrold i lys eg i blot 100 eksemplarer blev udsolgt på tre og en halv time, og her gik der 250 kroner pr. trold til Kræftens Bekæmpelse.

– Vi har fået en rigtig god dialog med foreningen, og derfor går vi nu et skridt videre og får dygtige kunstnere og designere til at dekorere store glasfiber-trolde. Projektet er i fuld gang, og vi forventer, at det afsluttes til efteråret, hvor vi afholder en auktion og sælger troldene til højstbydende. Det beløb, som auktionen indbringer, går 100 procent til Kræftens Bekæmpelse. Det er troværdigt, og det er det signal, som vi gerne vil sende, siger Jesper Sommer.

Han håber, at eventen kan resultere i 40 dekorerede trolde. Når eventen er afsluttet, er det hensigten at tage de 40 designs og krympe dem, så de passer til de små trolde. Så har Lykketrolden fået en ny mode, en ny stil, og Kræftens Bekæmpelse og designerne vil få en licensbetaling af salget, ligesom familien Dam også får.

I den gode sags tjeneste

Blandt de kunstnere og designere, der har påtaget sig at dekorere en trold, kan nævnes Kristian von Hornsleth, Karen Simonsen fra det gamle Munthe plus Simonsen og designeren Etly Klarborg, som bySommer allerede arbejder sammen med om de berømte Klarborg Nisser. Men kredsen omfatter også den lokale kunstner Rikke Axelsen, der driver det grafiske designbureau Axzept.

Den lokale kunstner Rikke Axelsen har været med til at udsmykke en Lykketrold

– Jeg blev kontaktet af Jesper Sommer, der ville høre, om jeg var interesseret i at udsmykke en trold. Selv om det var midt i min bar- sel, så valgte jeg at sige ja, for det var simpelthen en drømmeopgave, siger Rikke Axelsen.

Ligesom de øvrige kunstnere i projektet fik hun udleveret en hvid trold, og så var det ellers op til hende selv, hvordan hun ville dekorere den.

– Jeg har valgt at lave en rejsetrold, for rejser har altid fyldt meget i mit liv. Jeg henter inspiration i det upolerede udtryk i storbyers subkultur – for eksempel streetart i Berlin og New York – men også i naturens mangfoldighed. I arbejdet med at udsmykke trolden har jeg søgt tilbage til rødderne i det grafiske fag og anvendt serigrafiens originale teknikker. Jeg har dekoreret trolden med rejsecitater og stempler, som vi kender dem fra vores pas. Alt sammen for, at den skal udstråle rejseglæde, siger Rikke Axelsen.

Hun har nu sat det sidste stempel, og Thomas Dams udødelige Lykketrold er klar til at rejse ud på nye eventyr. Imødekommende – med armene rakt frem. Parat til at omfavne verden.

1 Trackback / Pingback

  1. Charmetrolde i kamp mod kræft – appetize.dk

Kommentarerne er lukkede.