Dansk Design med masser af personlighed

tekst AnnesoPHIe eLkjær-GreGersen | foto joHny krIstensen | Advertorial

Ikke langt fra Aalborg, en smuttur på den nordjyske motorvej, ligger et af de smukkeste bolighuse i Nordjylland, Haungaard Møbler. Det har det for øvrigt gjort i 50 år. Vi bliver mødt af indehaver Susi Haungaard der sammen med sin mand Kenneth Aasbo Haungaard og seks dygtige medarbejdere driver bolighusene Haungaard Møbler i Brønderslev og Hjørring. Der er en ro og en behagelig atmosfære, her oser af kvalitet og godt humør. Møblerne har mange kvadratmeter til rådighed og du får fornemmelsen af, hvordan møblerne vil fremstå i dit eget hjem

Susi er bogstaveligt talt vokset op med Haungaard Møbler. I mange år var hun dog overbevist om, at hun ikke skulle være møbelhandler. 50 år efter at forretningen blev grundlagt kan hun ikke forestille sig at arbejde med andet.

– Jeg var sikker på, at jeg i hvert fald ikke skulle være møbelhandler. Jeg tror, at mange har det sådan, at når man er født ind i noget, så skal man i hvert fald ikke lave det samme som sine forældre, fortæller Susi, der som ung rejste til København for at komme i lære hos SAS og senere fik arbejde hos IBM. Allerede dengang var hun overbevist om, at hun skulle arbejde med service og mennesker.

– Jeg er enebarn, så hvis stedet her skulle føres videre og blive i familien, så lå det på mine skuldre, fortæller hun.

En dag for 22 år siden ringede Susis far (Karsten Haungaard) og fortalte, at han havde købt en forretning i Hjørring og spurgte om Susi og Kenneth ville være med. Parret var enige om at give møbelbranchen en chance. Hvis ikke de var glade for livet som møbelhandlere efter tre år, ville de flytte tilbage til København, men sådan gik det heldigvis ikke. Efter to år købte parret bygningen i Hjørring og var godt på vej til et generationsskifte. Generationsskiftet medførte mange nye muligheder for virksomheden og parret gjorde deres for at sætte deres eget præg på forretningerne. Som nyansatte i virksomheden kom parret med en masse nye ideer og med erfaring fra den ældre generation, nærmede de sig hinanden og forretningerne gennemgik en glidende overgang mellem generationerne. I 1998 overtog parret virksomheden og har bevaret de to afdelinger i Hjørring og Brønderslev.

Stil

Hos Haungaard finder man klassiske kvalitetsmøbler. Designet er hovedsageligt dansk, men går man på opdagelse i forretningerne, kan man også finde skandinavisk, tysk og en smule italiensk design. Arne Jacobsen, H.J Wegner, Børge Mogensen, Erik Jørgensen, Eilersen, Louis Poulsen, Montana og Hästens er blot nogle af navnene der er at finde i forretningerne.

– Vi vil gerne stå for det, vi kalder godt dansk design. Det er noget med rene linjer i selve udformningen af møblet og kvaliteten i det arbejde der er udført. Lige fra den, der har tegnet det pågældende møbel, til møbelsnedkeren, der udfører møblet, fortæller Susi. Haungaard byder dog også på nøje udvalgte designtrends, som kan bruges som supplement til det klassiske danske design. For inspiration besøger teamet hos Haungaard messer i både ind- og udland, hovedsageligt i København, Stockholm, Milano og Køln.

– En anden vigtig inspirationskilde er for os vores ferier. Vi er altid på arbejde. Vi lader os ofte inspirere af hoteller og restauranter som ofte er indrettet med de nyeste trends. Spiser vi på en flot ny moderne restaurant i Californien overvejer vi automatisk om og hvordan vi kan overføre stilen til de indretningsopgaver vi har i Danmark for både private og erhvervskunder, fortæller Susi.

Relationerne er det vigtigste

Hos Haungaard er de personlige løsninger altid i højsædet. Teamet hos Haungaard har en evne til nærvær og til at få andre til at føle sig afslappede og godt tilpas i deres selskab. Denne evne til at skabe relationer har i tidens løb åbnet uventede døre, blandt andet i form af indretningsopgaver rundt omkring i verden, eksempelvis i Panama, Vietnam, Singapore, USA, Norge, Schweiz og England. Virksomheden leverer selv direkte til deres kunder i Tyskland, Holland, Belgien og Luxemburg med egen lastbil.

– Det internationale salg er både sjovt og udfordrende, og det er fantastisk at bringe vores skandinaviske design ud i verden, fortæller Susi.

Det er for virksomheden vigtigt, at skabe en tillidsfuld relation til kunderne.

– Det handler klart om empati, man skal kunne leve sig ind i, hvad kunden vil have, forklarer Susi. Man fornemmer tydeligt, at indretning for medarbejderne er noget meget personligt. De forsøger altid at læse kunderne og finde deres stil.

– Jeg ved som regel hvad kunderne beskæftiger sig med og hvor de er i livet. For mig er det naturligt at lære kunderne at kende. Det handler faktisk bare om at snakke med folk. Vi kender vores kunder og synes, det er skønt at så mange kommer igen, ofte generation efter generation. Når de handler her i flere generationer, så bliver vi stolte, smiler Susi stort.

Kunder der kommer lang vejs fra påpeger, at det blandt andet er medarbejdernes imødekommenhed og måde at yde service på, der bringer dem tilbage til virksomheden gang på gang.

– At medarbejderne har været i virksomheden i rigtig mange år betyder, at kunderne oftest bliver genkendt når de besøger forretningerne flere gange. Vi har derved mulighed for at yde en bedre rådgivning, da vi har kendskab til deres smag og hvad de tidligere har købt, smiler Susi.

Hos Haungaard ønsker de at alle skal føle sig velkomne.

– Vi er meget nede på jorden og tager os godt af alle, fortæller Susi. Hun sammenligner vejledningen i sin forretning med en tøjforretning, hvor medarbejderne kender til og kan aflæse ens stil og behov. Hun mener den personlige betjening er altafgørende for at folk ikke ender op med et fejlkøb.

– Vi har vel alle prøvet at gå ind i en tøjforretning og blive betjent af en meget ivrig sælger, som kun har fokuseret på, at vi får noget med hjem i posen. Når dette hænder ender det desværre ofte med at mærkerne aldrig bliver klippet af tøjet, fortæller Susi.

For Haungaard er det altafgørende at kunden ender med det rigtige produkt, og medarbejderne er ikke bange for at udfordre kunden ved at tilbyde alternativer for at opnå bedste løsning.

Kvalitet frem for alt

Kvalitet er utvivlsomt et af nøgleordene for Haungaard.

– Jeg har en teori om, at vi alle den dag livet er slut, har brugt det samme beløb på at indrette vores bolig. Det er bare et spørgsmål om vi vælger den sofa, der holder i tyve år, eller om vi skifter den billige ud hver tredje år, forklarer Susi. Susi fortæller, at det er populært for forældre at give deres børn Montana eller Louis Poulsen lamper i eksempelvis studentergave.

– Det er gode ting, som børnene tager med sig videre. Som forældre er det da også skønt at forære de unge noget, som de kan lide og som holder i mange år, siger hun.
Hos Haungaard oplever de, at den unge generation er blevet meget mere kvalitetsbevidste. Susi mener, at det blandet andet skyldes medierne.

– Sociale medier som Instagram, modemagasiner og nye danske tv-serier er fyldt med lækkert dansk design. De unge bliver inspirerede og ønsker dermed også at købe kvalitet. De går op i design og de ved virkelig, hvad de vil have, fortæller hun.

Haungaard bruger aktivt Facebook og Instagram, hvor man nemt kan finde inspiration til hjemmet.

Susi og Kenneths egen bolig er indrettet elegant og ‚lidt stramt‘ som hun selv beskriver det.

– Vi tænker på kvalitet og holdbarhed. De møbler vi har lige nu, vil holde til længe efter vi er gået på pension, både design- og materialemæssigt, udtaler Susi. Næsten 20 år efter overtagelsen er hverken Susi eller Kenneth i tvivl om, at de valgte rigtigt, da de sammen sagde ja til at overtage Haungaard møbler.

– Vi har et dejligt liv med et spændende job, hvor vi hver dag møder spændende mennesker og udfordres i form af vidt forskellige opgaver, slutter Susi.