Ambitiøs leasingportal i rivende udvikling

TEKST Alexander Kokkedal | FOTO Leon Nielsen

Jonas Thue (tv.) og Morten Grønhøj

Leasing findes i talrige former og er svært at definere ud i detaljen, men det dækker over leje eller udlejning af aktiver for en længere, tidsbegrænset periode.

Ved leasing af bil er de mest gængse former nok finansiel flexleasing, der minder om finansiering, som primært laves af brugtvognsforhandlere, og operationel leasing, der er den type leasing, man kender fra reklamerne i fjernsynet. Ved finansiel flexleasing skal lejeren ikke betale den fulde registreringsafgift på bilen up-front, men betaler kun afgiften over perioden, leasingaftalen løber. Her står man selv står for vedligeholdelse, hvorefter bilen sælges til en tredjemand. Ved operationel leasing er det lidt det samme, blot at bilen er med service og leveres tilbage til udlejer efter leasingaftalens ophør.

Det er større affære at hitte ud af, hvilken type leasing passer lige til ens egne behov, og hvilken forhandler, bil eller månedlig afgift, man er villig til at acceptere ved leje af bil, fx til sommerferien, som står for døren. Leasingportalen FindLeasing blev derfor stiftet for dels at styrke lejeren ved at give mulighed for sammenligning af priser, biler og leasingaftaler på tværs af forskellige forhandlere, dels for også at give forhandlere mulighed for at nå ud til kommende lejere.

Søgemuligheder på FindLeasing

Fandt lykken på en flyver til Spanien

Blandt stifterne af FindLeasing finder man direktør Jonas Thue og salgschef Morten Grønhøj, der med en baggrund som mekaniker tog initiativ til virksomheden. Ved siden af jobbet på Arla Foods i Bislev byggede Thue og Grønhøj leasingportalen op ved at række ud til leasingforhandlere og få reklamer for deres biler på portalen først gratis, siden betalt.

Da vi begyndte med at ringe forhandlere op, startede vi bare med at finde de allerstørste leasingselskaber på Google, og set i bakspejlet var det måske ikke det allersmarteste, for de var lidt sværere at snakke med, fortæller Morten Grønhøj.

Men han og Jonas Thue knoklede igennem uden og inden for arbejdstiden og brugte pauserne i Arla Foods’ kantine med deres computere. Det hårde arbejde bar frugt, og hurtigt havde de en hjemmeside, der fik 30.000 besøgende om måneden. Under en flyvetur til Spanien for at holde ferie med nogle kammerater kunne Morten Grønhøj fortælle om netop det over for den medpassager, der endte med at blive deres første investor.

Jeg kom helt tilfældigt til at side ved siden af en mand, og det var så Carsten Rasmussen, der har Danmarks største telemarketingselskab. Han er så også medejer af Hungry.dk, Chili Security og en masse andre store sager, og det var i hvert fald den mest spændende flyvetur, jeg har været på, beretter Morten Grønhøj.

Jeg fortalte ham om, hvad Jonas og jeg havde gang i og kæmpede for at få op. Da vi gik ud af flyveren, sluttede han af med at give mig hånden, stikke mig sit visitkort og sige, at jeg skulle ringe til ham, hvis vi havde brug for penge, for han syntes, det var en god idé, fortsætter Grønhøj. Det gav iværksætterne blod på tanden efter at udvikle portalen, og i dag godt et år senere får siden 150.000 besøgende månedligt.

Overskuelige aftaler og bredere sortiment

FindLeasing har ifølge Morten Grønhøj allerede nu sikret sig pladsen som leasingside nr. 1, når det kommer til webtrafik. Fokus er for tiden på at få flere biler på platformen og at gøre det forståeligt for besøgende, hvad de forskellige leasingaftaler egentlig består i.

Vi vil gerne have det største udvalg inden for leasingbiler og forsøger hele tiden at få nye ind. Det er et meget forvirrende marked, for nogle aftaler er med det ene, mens andre er med det andet, og vi ser på, hvordan vi kanaliserer det her, så det giver 100 % mening for brugerne, fortæller Morten Grønhøj.

Alt kan leases; det behøver ikke kun være biler. I FindLeasing gør man sig tanker om at forøge sortimentet af leasingtilbud til at omfatte alt, nogen gider leje frem for at købe.

Vi har overvejet at udvide, når der er kapacitet til det i firmaet, for man kan også lease kontormøbler, printere, kaffemaskiner og hvad der ellers bør være, siger Morten Grønhøj.

Fx har vi lige været ved at starte noget op med motorcykler. Der har vi fået det op at køre blandt vores egne forhandlere først, og når vi så mener, at vi har noget ordentligt, begynder vi at ringe ud til alle motorcykelforhandlere i Danmark. Her til næste sommer håber vi på at have 1-2.000 motorcykler inde på siden, fortsætter han.

Morten Grønhøj (tv.) og Jonas Thue

Positivt stemt over for fremtiden

Leasing klarer sig godt – godt nok til, at også Morten Grønhøj og Jonas Thue kan leve af FindLeasing-siden med overskud til at have to webudviklere ansat. Spurgt om hvornår de oplever, at flest leaser, lyder det fra Grønhøj, at det er månederne op til sommereren.

Det er i hvert fald den periode, vi er i nu. Her mellem slut-februar og frem til juni er der, hvor man i bilbranchen siger, at der er allermest ’go’ på, og det kan vi også godt se på statistikkerne i vores Google Analytics, svarer han.

Morten Grønhøj har tillid til, at leasingbranchen har en lys fremtid foran sig. Der er for tiden tale om afskaffelse af registreringsafgiften, hvilket ville gøre det billigere at købe bil og kunne tænkes at true branchen, men Grønhøj er optimistisk.

Man skal huske på, at i Tyskland og England er hhv. 50 og 70 % af alle biler leaset ud. Det er der ikke ret mange folk, der ved, men det er de, for det kan ikke svare sig at gå ud og købe en bil dernede, med mindre de køber en brugt bil, siger han. Han mener, at minileasing, hvor man leaser for ca. en måned og frem til ét år, vil blive hyppigere i Danmark, hvis afgiften fjernes.

Vejen til, hvor FindLeasing er nu, har været lang og hård. Morten Grønhøj og Jonas Thue sagde deres jobs op, Grønhøj sagde sin bil op og måtte cykle rundt – simpelthen for at få pengene til at strække i den spæde start. Han råder andre iværksættere til at kæmpe igennem det psykiske pres, som det at starte virksomhed indebærer, ligesom han og Jonas selv måtte kæmpe sig igennem de første opkald til leasingforhandlere, der ikke alle var vellykkede.

Man tager på arbejde med den indstilling, at nu skal man have tjent penge, og så sidder man en hel dag og får nej. Det er ikke helt fedt, men lige pludselig får man den succesoplevelse, hvor man tænker, at det var fedt, og så tror man alligevel på det igen, og så kan det godt være, at kurven kan være nedadgående, men zoomer man helt ud, vil man opdage, at den generelt er opadgående, slutter han.