Alt hvad kvinder elsker

tekst AnnesoPHIe eLkjær-GreGersen | foto joHny krIstensen | Annonce

Denne artikel er sponsoreret

Engang tog kvinder veninderne under armen og brugte lørdagen på at hygge sig med shopping. Sådan er det ikke længere, mener Lone Schøn Oldhøj, der netop har åbnet den stemningsfulde butik, By Schøn. Oprindeligt var By Schøn udelukkende en webshop med tilhørende showroom. Dog oplevede Lone, at kunderne savnede den oplevelse og service, som man tidligere fik i butikkerne. Derfor åbnede hun By Schøn, som er en livsstilsbutik, der byder på sanselige shoppeuniverser, og samtidig har alt, hvad kvinder elsker under ét tag

En særlig oplevelse

Børnetøj ryger ofte i den virtuelle indkøbskurv, når Lones kunder shopper på nettet. Dog er sagen en anden, når det kommer til kvindernes egne shoppevaner, de vil nemlig have oplevelsen med.

– De vil kunne røre, dufte og selvfølgelig vil de også gerne prøve det på. Mange af kunderne ønskede sig en fysisk butik, fortæller Lone om By Schøn. Den stilbevidste butiksejer vidste med sig selv, at det var vigtigt at finde det helt rigtige lokale.

– Jeg kiggede på lokalet i lang tid, for jeg synes, det er så fedt. Det er råt, og jeg kan rigtig godt lide, at det rå og det feminine spiller så godt sammen, fortæller Lone om butikken, hvor man finder både skønhed, mode, tilbehør og interiør. Butikken er indrettet med forskellige universer, blandt andet et spaunivers, et skønhedsunivers og et modeunivers, som kunderne kan gå på opdagelse i.
 Ifølge Lone er tendensen den, at vi ikke gider at gå i mange forskellige butikker, men derimod er blevet mere villige til at køre efter præcis den bluse eller det par sko, som vi er faldet for. Butikken behøver ikke at ligge lige om hjørnet, for vi tager veninden med og får en oplevelse ud af det.

– Vi går ikke ud og shopper, som vi gjorde før i tiden, det er også derfor nethandlen er eksploderet. Men vi vil alligevel gerne have det lille åndehul, hvor vi kan blive forkælet. Og kan vi så få alt under et tag, så er det lige efter mit temperament. Det er lige så nemt at gå til som nethandel, men man får stadig den gode oplevelse, forklarer Lone. Hun har lagt vægt på, at By Schøn skal gøre det nemt for kunderne at få en god oplevelse i butikken, og derfor kan kunderne også parkere lige uden for døren.

Ved siden af den nyåbnede livsstilsbutik har Lone den succesfulde netbutik By schøn.

– Selvom det er nethandel, synes jeg også, at det skal være personligt. Derfor skriver vi små hilsner til kunderne, når de køber tøj på vores webshop. Og jeg er faktisk helt overrasket over, hvor søde de er til at skrive tilbage online, siger hun om kunderne, der ofte skriver tak for den gode service. Netop service er i højsædet i butikken, hvor der eksempelvis ikke er bytteregler.

– Jeg bytter alt, for jeg vil hellere have, at de går i det, end det ligger hjemme i skabet, forklarer Lone.

Masser af personlighed

For Lone har det altid været vigtigt at være tro mod sin egen måde at købe ind på. Hun henter inspiration hos andre, men lægger vægt på at være tro mod sig selv og det, hun står for.

– Jeg prøver at favne en bred stil, men det er svært at sælge noget, som du ikke selv synes er fedt. Jeg køber kun ting, som jeg selv har lyst til at gå i, siger hun.

– Jeg kan godt lide ting, der larmer en lille bitte smule, hvad enten det er læbestift, neglelak eller sko. Det giver et strejf af personlighed, så vi ikke alle sammen ligner hinanden, fortæller hun om sin personlige stil.

– Jeg synes, det bliver kedeligt, hvis vi alle sammen går og ligner hinanden. så bliver det svært at finde personligheden. sådan er det også med butikken og måden vi ekspederer på – kunden skal kunne mærke os. At der er personlighed bag tingene.

Den personlige relation til kunderne er vigtig. Derfor har Lone gennem flere år afholdt særlige kundeaftener for webshoppens kunder. Herigennem har Lone og hendes to ansatte, Maria og Rikke, opbygget nære forhold til de kvinder, der handler hos By Schøn. Flere af kunderne kommer til kundeaften fire-fem gange årligt, hvor de køber det meste af garderoben. Det høje serviceniveau kræver noget af Lone og de to ansatte, for man skal kunne mærke kunden for at give en god service.

– Jeg har valgt at arbejde sammen med Rikke og Maria, som er fantastisk dygtige og som giver den bedste service. Vi har arbejdet sammen før og de har været ansat hos mig i henholdsvis otte og ni år. De er gode til at aflæse kunden og til at give en varm og personlig service. De er nøje udvalgte, smiler Lone.

Noget på hjerte

By schøn står for en særlig stil, en fin balance mellem det rå og det feminine. Fælles for By Schøns produkter er, at de alle er håndplukket af Lone, som har en særlig forkærlighed for skønhedsprodukter og som gennem en årrække har haft en Matas-butik.

– Jeg har taget det bedste fra den verden med mig. Alle By Schøns brands har en smule skævhed eller personlighed. De står for noget helt unikt. Om det er brands, der står for noget naturligt, er dansk produceret eller om der står en fantastisk kvinde bag, så har de det tilfælles, at de skiller sig lidt ud og har noget på hjerte.

Lone har bevidst valgt at have de mærker, som man ikke nødvendigvis finder i supermarkedet. Dog skal der være sammenhæng mellem pris og kvalitet. By Schøns kunder ved, hvad de vil have, og derfor skal priserne også være gode.

– Netop fordi kvinder i min alder ofte har børn og hus, er der jo nok at bruge penge på, men vi vil også se godt ud. Kunderne vil gerne opleve at have noget med herfra. I stedet for at gå herfra med en enkelt trøje for 2.000 kroner, så går de med to poser for den samme pris.

Tid til forkælelse

By Schøns kunder er ofte travle kvinder, der både vil have tid til job, familie, veninder og til sig selv. Derfor er de glade for at komme til kundeaftener, hvor der er plads til både selvforkælelse, shopping og tid med veninderne.

– Vores kunder tager veninderne med og så sørger vi for at forkæle dem med et glas vin og chokolade. Kundeaftnerne er et lille pusterum fra hverdagen med mand, madpakker og børn, fortæller Lone om By Schøns kundeaftener. Her hjælper Lone, Maria og Rikke med alt fra styling af sæsonens trends til makeup. På den måde får kunderne det bedste fra både skønhedsbranchen og modebranchen.

– Mange kvinder har brugt de samme produkter i mange år, men man bliver jo ældre, og så er det godt at få nye tips og ideer. Kunderne er meget glade for det, forklarer hun. 
Lone tilrettelægger kundeaftenerne efter kundernes interesser og ønsker. Indtil videre har aftenerne blandt meget andet budt på makeup-kursus, modeshow og foredrag med en sundhedscoach.

– Ofte siger kunderne ”nej, det er en skam, at det er torsdag, for vi skulle jo have været i byen nu.” Når de siger det, så ved jeg, at jeg har ramt plet. Hvis de får lyst til at gå i byen og til at vise sig frem, så bliver jeg glad, siger Lone.

Da hun begyndte at sælge tøj, overraskede det Lone, hvor selvkritiske kvinder kan være. Det kan være alt fra en hæl til et knæ, som det kun er en selv, der lægger mærke til. ”Hvor tit kigger man lige på andres knæ?” spørger hun med et smil.

– Man skal lede efter de gode ting frem for de dårlige. Desværre det de negative tanker, vi er bedst til. men når en af mine kunder får det helt rigtige på, så kan man se, at hun stråler og ser brandgodt ud. Min mission er at holde et spejl op foran dem og få dem til at se, hvor smukke de er, smiler Lone.

Kontakt

www.byschoen.dk

Din Nye Livsstilsbutik
Nibevej 16
telefon 51 72 03 41

Åbningstider:
mandag til fredag kl. 11-18
Lørdag kl. 10-15