9 gode råd til hvordan du og din virksomhed bliver husket på messerne

Sponsoreret

Ønsker du som virksomhed at blive bemærket i det store markedsbillede, er det vigtigt, at du gør en stor indsats og gør opmærksom på sig selv. Derfor skal du sørge for at komme ud blandt folk og andre virksomheder med din virksomhed. Det nytter ikke noget blot at sidde på sin flade og håbe på, at der er nogle, der bemærker det, som netop din virksomhed kan tilbyde. Succes kræver en aktiv indsats. Her er messer den perfekte og mest oplagte mulighed. På messer får du muligheden for at vise din virksomhed frem, og hvad lige præcis I kan tilbyde andre og omverden. Du er dog ikke den eneste virksomhed, der kommer til at benytte dig af messer, og der er derfor altid en stor mulighed for at blive overset. Hvis du vil undgå dette, bliver du nødt til at være ihærdig og gøre dit bedste for at blive en god repræsentant for din virksomhed. I dette indlæg får du otte gode tips til, hvordan du og din virksomhed ikke bliver overset på messerne, men derimod skinner tydeligt igennem.

Skab en unik og iøjnefaldende messestand

Det gælder om at blive husket, når du begiver dig ud på en messe med din virksomhed, hvis du ønsker fremtidig succes og potentielle nye kunder. Det er ikke nok med et banner og et lille bord, i stedet skal du tænke stort. Kunder husker det unikke, og derfor er det vigtigt, at du får skabt dig en messestand, som brænder sig fast i folks hukommelser, når de ser den – med eller uden professionel hjælp. Hvis du ikke er den kreative sjæl, kan du benytte dig af professionel hjælp til at få skabt en messestand, der fanger folks opmærksomhed. Virksomheden Jysk Display kan blandt andet hjælpe dig med dette, ligesom de har hjulpet mange andre store virksomheder igennem årenes løb med at skabe mindeværdige messestande.

Der er mange måder, hvorpå du kan skabe en unik og iøjnefaldende messestand, som folk husker. Du kan blandt andet vælge den humoristiske, den æstetisk smukke eller fakta-indgangen. Vigtigst af alt er det, at du skal sørge for, at din messestand ikke er for tung og kedelig at se på. Der skal være noget, der fanger folks opmærksomhed, og som gør dem nysgerrige.

Hvis du vælger den humoristiske indgang, kan du blandt andet vælge at skabe en messestand, der virker ironisk i forhold til din virksomhed, eller som indrammer en joke, der kan få folk til at grine, når de fanger joken. Folk elsker at møde noget, der kan få dem til at grine. Det gør dem nysgerrige og gør dem i godt humør, hvilket er en god ting, hvis du skal sælge dig selv og din virksomhedsydelser til dem. Sørg dog for at have en fornemmelse for, hvornår det ikke er en god ide at lave en humoristisk messestand. Nogle virksomheder er ikke egnet til denne type messestande. Det gælder blandt andet, hvis du er en virksomhed, der behandler svære emner som sygdom eller bortgang.

Det gode ved at vælge en æstetisk smuk messestand er, at folk ofte bliver draget af skønhed, og det der ser symmetrisk og velovervejet ud. Disse messestande er særligt gode, hvis du ønsker at blive taget meget seriøst. Folk forventer ofte en meget professionel behandling og præsentation, hvis de bevæger sig hen til de æstetiske og minimalistiske stande.

Fordelene ved at benytte en messestand, der bygger på fakta, er, at du får mange informationer ud på én gang – hvilket er en fordel, hvis du er en virksomhed, der har meget at byde på og mange budskaber, som skal ud. Med bygget på fakta menes der, at du kan bygge din messe op med blandt andet en masse citater, der beskriver noget om din virksomhed. Mange folk elsker at gå rundt og læse små facts.

Hav elevatortalen klar

På messer er det ikke tit, at folk bliver hængende ved en stand særlig lang tid ad gangen, og derfor er det en god ide at have elevatortalen klar. Hvis du er i tvivl om, hvad en elevatortale helt præcis er, kan vi fortælle dig, at det er et udtryk, der bygger på, at man skal kunne forklare en ide så hurtigt, at man kan nå at sige den på en kort elevatortur. Det er vigtigt at have sådan en klar på messen, da du kort og præcist skal kunne fortælle, hvem din virksomhed er, og hvad i helt konkret kan tilbyde. Du skal være hurtig til at fange kunderne, hvis du vil have dem til at blive ved din stand og lytte, og derfor skal din elevatortale også være med til at vække en vis interesse og nysgerrighed hos folk. Sørg for kun at sige de mest nødvendige ting i elevatortalen, og så kan du altid uddybe efterfølgende.

Sørg for at have denne tale klar hjemmefra, så du ikke står og skal improvisere på messen – det er ikke altid sjovt at føle sig på dybt vand eller uforberedt.

Forbered dig på spørgsmål

Når du møder op på messen, er det vigtigt, at du har forberedt dig lidt hjemmefra. Umiddelbart lyder det lidt svært, men hvis du vil have den bedste oplevelse ud af det, og sørge for at de besøgende får en lige så god oplevelse, bliver du nødt til at gøre et forsøg. Særligt skal du sørge for at forberede dig på spørgsmål, som folk potentielt set kunne finde på at spørge om. En af de bedste måder at gøre dette på, er ved at skrive alle tænkelige spørgsmål ned, og derefter begynde at komme med præcise svar hertil. I stedet for selv at skrive spørgsmålene, kan du også få nogle andre til at gøre det.

Når du kan svare klart og tydeligt på folks svar og dermed virker forberedt, kan du også være sikker på, at du og virksomheden bliver anset som mere professionelle.

Et godt slogan

Et godt slogan er afgørende for, om din virksomhed bliver husket eller ej. Nogle gange kan du uden problemer benytte det allerede etablerede for din virksomhed – hvis I har et slogan. Andre gange vil det være nødvendigt at modificere det lidt. Pas på med at være for smart i en fart, når I skal skabe et fængende og funktionelt slogan. Det skal helst ikke være for langt, og så skal det virke gennemtænkt. Det dur ikke, hvis I kommer med et slogan, der ikke helt giver mening, eller som folk udefra ikke kan forstå eller finder fejl i. Derudover skal det sige noget klart og tydeligt om virksomheden og det budskab, som I bringer. Det er sloganet, virksomheden mange gange vil blive husket på og associeret med, og derfor er det vigtigt, at det siger noget helt rigtigt om netop jer.

Når du er sikker på et slogan, så sørg for at vise det frem på messen. Lad det stå klart og tydeligt på messestanden.

Sørg for at kunderne husker dig efterfølgende

Det er vigtigt, at folk husker din virksomhed efter messen. Derfor er det en rigtig god ide at have materiale med til dem, der ønsker at vide mere om jer, eller som blot har en eller anden form for interesse i jer. Vigtigst er det, at du sørger for at have taget en god bunke visitkort med. Lad være med at gå ned på visitkort. Hellere for mange end for lidt, da det er ærgerligt at stå med en potentiel kunde foran sig, og man så ikke kan give dem et visitkort til at tage med hjem. Sørg for, at der står alle nødvendige kontaktinformationer på visitkortet. Der skal stå navn på virksomheden, telefonnummer, e-mail og navn på kontaktperson eller anden person, som er relevant, når virksomheden skal kontaktes – evt. dig.

Foruden visitkort, er det en rigtig god ide at have brochurer med, hvor de folk, der besøger messestanden, kan finde mere information, om det I laver. Disse må I heller ikke gå ned på. Sørg for, at jeres brochurer ikke bliver alt for teksttunge. De skal være interessante for folk at læse og ikke mindst fange deres nysgerrighed.

Hvis I ønsker noget lidt mere teksttungt og faktuelt, som besøgende kan tage med hjem i tasken, kan I også få produceret små ’håndbøger’, der mere dybdegående fortæller om virksomheden, og hvad I kan tilbyde.

Uanset hvilken type materiale du vælger at tage med på messen, er det vigtigt, at dette ser professionelt ud. Der er ingen professionelle mennesker, der har lyst til at tage imod materiale, der ikke ser gennemført og seriøst ud. Med seriøst materiale fremstår virksomheden også mere professionel og reel.

Associer din virksomhed med noget positivt

Positive associationer er det, som du skal stile efter på messerne. Når folk tænker positivt om noget, husker de det også bedre og har større tendens til at vende tilbage til det fysisk. Nogle gange er det meget små ting, der skal til for at få folk til at tænke og føle positivt om noget. Gratis ting er en af de helt store hits på dette område. Alle elsker gratis ting – særligt spiselige ting. Derfor er det en rigtig god måde til at få folk til at tænke positivt om og dermed huske virksomheden bedre efter messebesøget. Nogle af klassikerne er bolsjer, kuglepenne, lakridser mv.

Det gode ved at vælge noget spiseligt, er, at de i øjeblikket bliver glade for virksomheden, og tænker godt om den, men på længere sigt er det umiddelbart ikke den bedste løsning. På længere sigt er sådan noget som kuglepenne bedre, eftersom det er en ting, som alle bruger til hverdag.

Uanset hvad du vælger at tage med, er det meget vigtigt, at du sørger for at sætte virksomhedens navn og loge på, og det er uanset, om det er bolsjer, notesblokke, kuglepenne eller noget helt fjerde. Navn og logo på sådan nogle ting er med til at sørge for, at virksomheden dukker op i folks hukommelse af og til, og det betyder, at de vil huske virksomheden meget længere, end hvis de ikke havde haft disse ting med virksomhedens logo på.

Den rette attitude er altafgørende

Der er ikke noget værre, end når man handler i Netto, og det er den sureste kasseekspedient, der sidder bag kassen. Man bliver behandlet dårligt og har egentlig ikke lyst til at komme igen. Denne reaktion vil ikke være meget anderledes, hvis man møder et surt ansigt og får en dårlig behandling på en messe. Derfor er det så utrolig vigtigt, at du sørger for at have den rigtige attitude, når du står og skal repræsentere virksomheden på en messe. Hvis du viser et glad ansigt og giver en god behandling, så kan du være helt sikker på, at folk har lyst til at komme tilbage igen, og sørger for at huske jer efterfølgende.

Giv plads til de besøgende

Pas på med at være for ihærdig, når du repræsenterer virksomheden på messer. Du må meget gerne være imødekommende og tage kontakt til de mennesker, der kommer forbi, men lad være med at være direkte påtrængende. Hvis du er for påtrængende, risikerer du at skræmme folk væk, og det skaber ikke gode associationer til virksomheden. Giver du i stedet de besøgende plads til at bevæge sig frit rundt og tager kontakt til dem på en entusiastisk og imødekommende måde, vil du opleve, at folk tænker positivt om virksomheden og er mere tilbøjelige til at komme tilbage.

Vær aktiv efter messen

Hvis du og din virksomhed har skabt kontakter på messen, er det utrolig vigtigt, at du følger op på disse efter messen. Hvis du ikke følger op på dem, er der en rigtig stor chance for, at de bare bliver glemt og derfor løber ud i sandet. Nogle af de kontakter, du skaber for virksomheden, har måske nogle ting at byde på, som kan skabe store muligheder for virksomheden. Derfor kan det betyde, at du potentielt set forspilder en chance, hvis ikke de sørger for at tage kontakt til de nye kontakter efter messen. Ved at tage kontakt efterfølgende viser du også et stort engagement – særligt på virksomhedens vegne – hvilket altid betaler sig i sidste ende, da det siger noget positivt om jer som virksomhed.